Bertus Companyó és un dramaturg que sempre sorprèn. La
seva dramatúrgia destil·la una fragància que sorgeix d’un humanisme en el que
la naturalesa imposa la seva llei i la ciència li està donant el vist i plau.
El drama o tragèdia, darrera obra del dramaturg vallesà presentada al Teatre
Ponent de Granollers produeix un doble afecte, el dels sí i el del no. Posa
veritablement l’espectador de cara a la paret. Una paret negre, com el silenci,
que és l’ambient hàbil per pensar. El meu seguiment de la dramatúrgia del bon
amic i amb qui és un plaer col·laborar em va posar en certa manera també de
cara a la paret. I en la meva reflexió hi entra un retret dirigit als
protagonistes. El text no arribava amb la nitidesa i intensitat que calia per
fer-ne un seguiment exhaustiu. De la qualitat interpretativa, al marge de la
veu, no en tinc cap dubte, al contrari, era una obra que exigia molt i al ser
bàsicament un drama de text, el gest, el moviment i la mímica eren
insubstituïbles per arribar a bon port.
La col·laboració de la tecnologia, que ultra marcar
temps i espais, també orientava, precisament fou la tecnologia que em
proporcionà la darrere reflexió per entendre el descansa en Pau i segurament
amb pau. L’argument presentava verdaderament una autèntica tragèdia humana a
l’esdevenir impossible una relació sentimental que la naturalesa recolzava però
que la cultura li posava entrebancs. El gran drama es desenvolupava en la
recuperació de l’amor homosexual, que havia existit i s’havia trencat i un dels
dos, malalt, volia recuperar de totes maneres i l’altre, lligat per una relació
hetera sexual s’hi resistia. Una controvèrsia que s’allargava amb un estira i
arronsa que denotava el fons existent en els dos personatges. I en a questa
baralla dialèctica, el dramaturg hi jugà tot el seu saber, i coneixent-lo com
el conec, era una baralla en la que se sentia en un ambient literari idoni i el
temps treballava a favor seu, encara que per algú, per exemple per a mi, em
semblava que era millor insistir en la intensitat i no tant en l’extensió. En
aquest joc Bertus va evidenciar tota la seva habilitat arribant fins a límits
extrems com la mort, desitjada en algun moment, i real en un altre, quan la
mort fou la única possibilitat de descansar amb Pau. La immensitat del mar amb
el malalt portant en braços el desitjat mort endinsant-se en el mar dibuixava
el quadre definitiu d’un desig de la immortalitat de l’amor, perquè l’amor és
etern, immens i el seu gaudi és infinit o no és. Des de la meva òptica, un xic
diferent a la de l’amic dramaturg, interpreto que la intensitat de l’amor humà,
encara que efímera, produeix una sensació de totalitat viscuda en un instant. I
la metàfora d’endinsar-se mar endins és excel·lent. Diferències, a part, i
millorant la dicció, la obra en ella mateixa mereix els aplaudiments i més que
el públic li dedicà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada