L'objectiu d'aquest blog és una passejada cultural pel món de la poesia i del teatre i conèixer la creativitat poètica de casa nostra.

dilluns, 4 de maig del 2015

IDIOTA, de Jordi Casanovas



El teatre de Can Rajoler de Parets del Vallès va aplaudir entusiasmat un espectacle profundament crític contra la política econòmica de la pell de brau, agermanada amb la de Grècia. Ramon Madaula amb el paper metafòric d’un ens psíquicament feble i Anna Sahun, amb el d’una científica que estudia les relacions entre el ser com cal i el ser psíquicament disminuït per arribar a conclusions de futur entusiasta. El diàleg des d’el començament és un diàleg de confusions i mal entesos premeditadament provocat en el que la capacitat reflexiva del subjecte d’estudi pateix una suposada millora intel·lectivament però que s’entrebanca en cada nova proba. El presumpte malalt psíquic actua sota la prepotència del poder físic i econòmic amb l’obligació de passar unes probes que el poder econòmic efectiu li exigeix, sota promesa d’un bon pagament per les seves bones previsions de col·laboració. El malalt està totalment dominat per la força sota l’amenaça de les armes i la promesa del diner que li solucionaria els seus problemes econòmics familiars i la impossibilitat d’escapar-se per estar les portes  controlades elèctricament. Sota els efectes de les armes i la llibertat el malalt desafia la mort i el diner i amb aquest comportament recupera una suposada llibertat, perquè el comportament idiota ha estat deixar-se convèncer per la política i el dinar alemanys. El idiota ha estat la metàfora d’una Espanya i una Grècia que es creuen importants i en realitat són titelles del diner, que per aconseguir-lo accepten totes les calamitats que el poder econòmic els hi proposa com una política democràtica modèlica. Una crítica subtil i una metàfora de la situació actual de l’estat espanyol. L’actuació dels dos protagonistes, magistral. El malalt, un espanyol i la científica, alemanya. Tota una insinuació de sortida.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada