Una pre-estrena celebrada al Teatre de Lliçà de Vall
d’un erotisme força intens palesà la riquesa de la llengua en un tema tan humà
com és el sexe, les seves expressions i les seves passions. L’actor Ricard
Borràs demostrà les seves qualitats de dramaturg en l’adaptació del text de
l’escriptor francès i en la seva posada en escena. Una posada en escena que
suposava un intercanvi epistolar amb un intercanvi verbal amb monòlegs
intensius i diàlegs ràpids entre l’actor i una actriu porno, Laura Guiteras,
que desitjava conèixer el lèxic sexual en la màxima extensió i profunditat. La
correspondència fou complerta, una hora i escaig, en la que les paraules i
expressions del tema ompliren àmpliament el temps. Una escenificació adequada,
l’estudi d’un literat, amb l’acoblament de moviments per l’intercanvií de
diàlegs i en un moment determinat i
ocurrent la menja d’una pera, per què allò que es representava podia fer viure
la re-pera. Més enllà de les paraules, manifestació de la riquesa lingüística i
cultural, s’hi palesa la naturalitat d’un poble que entenen de diferent manera
el sexe, l’integrava en la seva vida i en la seva cultura. Una de les
connotacions de l’espectacle rauia en com des de diferents nivells culturals es
tracta i es parla d’una de les relacions humanes més profundes i més vitalistes
perquè el sexe més enllà del desig i del benestar i felicitat és la raó de la
supervivència. No debades la relació sexual és coneix com “fer l’amor”, perquè
l’acte més gran d’amor és crear una nova vida. Òbviament que en l’actualitat
significa més la satisfacció d’una passió que no pas el desig de portar al món
una nova vida. Una reflexió profunda sobre el text de l’espectacle ens portaria
amb tota certesa a una profunda filosofia de la vida. El teatre ha estat sempre
una pedagogia de l’existència i l’espectacle que comento en forma part. Pot
agradar més o menys, pot haver-hi persones que s’hi trobin incòmodes per la
forma i algunes paraules, pot suposar un enfrontament cultural
bàsicament religiós, però allò que no es pot negar és el rerefons d’un gran
humanisme, que des de diferents punts d’anàlisi tothom reconeix. Una vegada més
el teatre ens convida a reflexionar i el tema ho exigeix.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada