Confeso, que al llarg de la presentació per la Cia Arcadia de
l’obra de teatre LA POLS al teatre de Can Rajoler de Parets del Vallès, el meu
estat anímic va evolucionar des d’un desencís i aburriment fins a un interés
emocionat pel missatge que personalment, crec, ser fruit de la meva lectura
personal. La verdadera emoció de l’obra no la vaig sentir fins desprès de la
baixada de teló i començar a reflexionar, perquè era impossible que una
actuació tan acurada dels protagonistes no aprofundís en un tema molt important
de la vida. La primera conclusió que en vaig treure es relacionava amb el
protagonista masculí. Òbviament, jo no l’entenia si no era des de l’òptica d’un
disminuit psíquic dominat per una passió de sexe. No entenia el seu
comportament, quan pocs moments desprès d’assabentar-se de la notícia de la
mort del seu pare, podía tenir un comportament tan oposat a un sentiment de
condol. I en les reflexions a l’entorn del tema familiar em vaig fer una
pregunta: perquè LA POLS? Un detall de l’escena em va obrir nels ulls. La protagonista
treia la pols als trofeus, copes, d’un estanteria, trofeus tal vegada
esportius. És igual. Òbviament l’obra representada treia la pols de molts
moments de la vida, principalment en un de tan humà com és la mort d’un
familiar, en aquest cas del pare de dos protagonistes. Quanta pols hem de
treure de la nostra existència que desfigura la personal identitat. I sovint
aquesta pols provoca autèntiques malalties psíquiques que només una
circumstància molt punyent és capaç de fer obrir els ulls, veure la realitat i
adonar-nos d’alló que veritablement és important en la vida de cadascú i de com
han de ser les relacions perquè de veritat siguin humanes. I amb aquesta
concepció de l’argument vaig anar entenent el perquè de situacions sexuals tan
clarament insinuades i la força que les obsessions tenen, capaces de desvirtuar
el necessari procès de l’existència. I el paper de les dues actrius em va
aclarar els seus comportaments, enllaçats per alguns silencis que eren més
expressius que les paraules. L’ambientació musical del començament i de
l’acabament de l’espectacle hi afegí aquella nota d’interioritat que només la
música pot desvetllar en la mirada de les diferents maneres d’estimar. Per què
en el fons, cada protagonista tenia la seva pròpia definició de l’amor. Alló
que en un començament em provocava aburriment, a l’hora de la veritat ha
esdevingut una autèntica lliçó magistral.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada