L’estimació per la cultura fou posada en evidència al Teatre
de Cal Rajoler en l’espectacle TOTS I
TOTES SOM RAMON LLULL, ideat i programat per Niu d’Art Poètic. Amb el fil
conductor del Llibre d’Amic e Amat es va viure en l’escenari i en la platea l’essència
de la convivència humana que les reflexions del llibre de Llull expressen per
cada dia de l’any. De la doctrina lluliana, que és fonamenltament mística que
defineix la relació del ser humà amb la divinitat, es deduí la metàfora que
aquesta relació la viuen les persones en l’assoliment d’una convivència en pau.
I amb una proximitat més directa encara, la proposta fou que el ser amat era
Parets, ens de convivencia, i l’amic, els ciutadans i ciutadanes de la població
vallesana. I seguint la primera reflexió del llibre, què hi ha en tu, Amat, que
em faci estimar-te, amb la resposta, estima hi ho descobriràs, es revertí la
reflexió, pregunta i resposta se
sintetitzaren des d’el món de la cultura, amb poesia, música, pintura i dansa
que palesaren les formes d’amor que portaven a la trobada amb l’amat, en el nostre
cas Parets i Catalunya. En el diguem-ne espectacle cultural, el actors i
espectadors en foren els protagonistes perquè seguint les reflexions de Llull
tots i totes complien la norma de voler conèixer per tenir motius per desitjar
i com a consequència amb l’acció personal, estimar. I aquesta reflexió el
teatre de Can Rajoler la va viure amb molta cura. Un pintor va crear, a la
vista de tothom, al llarg de l’acte, un quadre que presentava un paisatge,
paisatge natural que simbolitzava el que definia la vetllada. La música
esdevinguè protagonista central
sota la direcció d’Ernest Briceño, violinista i Rafel Sala,
guitarrista de projecció internacional amb la col·”laboració de Cuscus, que hi aportà
una nota d’internacionalitat donant més sentit a la identitat individual. En la
trobada es feu referència del món casteller, demanant un aplaudiment pels
Manyacs de Parets, presents en esperit per dificultats físiques. Per què?
Senzillament, perquè un castell simbolitza com s’assoleix la imatge perfecte de
la convivència. Tots els elements són
imprescindibles i tots tenen el seu missatge, sense una bona base no hi
ha castell, i els especialistes que aixequen la torre no hi tindrien presència.
I cura, a mesura que s’enlaire el castell es fa més necessària la jovenesa i
per acabar-lo la infantesa. Els castells palesen la filosofia de la convivència
en la que es precisa, la humilitat, la senzillesa, la il·lusió i la innocència.
A mesura que avançava l’acte es feia més evident la sensació de boig de l’amic
que busca l’amat, follia que recordà musicalment la cançó Boig per tu. I l’espectacle
assolí la seva màxima expressió amb la
sardana La santa espina, ballada per la Colla Sardana riellera, d’Osona
amb la representació de les colles jove i veterana. La sardana símbol de la convivència
que donant-se les mans crida ben fort que tots som germans. En la meva qualitat
de President del Niu d’art, creador de l’espectacle, gràcies a tots els col·laboradors,
participants i públic, gràcies Parets perquè els teus ciutadans estimen la
cultura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada